انتخاب رنگ سازمانی


رنگ سازمانی در برندسازی، آمیزه‌ای از احساسات، تفکرات و هویت یک برند است. به باور کارشناسان، وقتی رنگی که برای برند خود انتخاب می‌کنید منحصر به فرد یا متفاوت باشد در واقع یک چکش بصری به دست گرفته‌اید که بر ذهن مخاطبان شما فرود می‌آید تا به یاد برند شما بیفتند. انتخاب رنگ سازمانی در ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد ولی کاملاً یک امر تخصصی است و به نتایج تحلیل‌هایی برمی‌گردد که در حوزه‌های روانشناسی رنگ، بررسی رقبا، هویت برند و حتی حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انجام می‌شود. مطالعات نشان داده است که انتخاب درست رنگ می‌تواند تا ۴۰ درصد در بهبود شناسایی برند و درآمدهای سازمان مؤثر باشد. با انتخاب رنگ سازمانی درست می‌توانید:

رنگ مناسب از دو روش می‌تواند در افراد شوک ایجاد کند. روش اول این است که رنگ خود را کاملاً منحصر به فرد انتخاب کنید به گونه‌ای که کمتر دیده شده باشد و برای افراد دارای تازگی باشد. روش دوم این است که رنگ را به گونه‌ای انتخاب که با بقیه برندهایی که در ردیف محصول مشابه فعالیت دارند، تمایز داشته باشد تا از این طریق در ذهن افراد باقی بماند و یا توجه آنها را جلب کند. برای مثال هنگامی که بسیاری از برندهای خودرو در اروپا از رنگ‌های سرد استفاده می‌کردند شرکت رنو به یکباره تصمیم به استفاده از رنگ زرد گرفت. این کار رنو باعث شد که توجه بیشتری به محصولات این شرکت جلب شود.

با بهترین شرکت طراحی لوگو آشنا شوید.

هر برندی ممکن است جامعه‌ی هدف خاصی را برای فروش محصول یا خدمات خود در نظر گرفته باشد و یا برای بخشی از این جامعه‌ی هدف، اولویت بیشتری قائل شده باشد. با روانشناسی رنگ جامعه‌ هدف می‌توانید از رنگ‌هایی استفاده کنید که بیشتر مورد اقبال آنها باشد تا به این ترتیب زمینه بیشتری برای رجوع آنها به برند خود ایجاد کنید. برای مثال، مردمی که در سواحل اقیانوس زندگی می‌کنند و همواره با رنگ آبی دریا و یا رنگ سبز درختان روبرو می‌شوند ممکن است به دلایل اجتماعی به این طیف از رنگ‌ها علاقه خاصی داشته باشند یا به دلایل روانشناختی دچار یک دافعه خاص نسبت به آنها شده باشند. برندی که مخاطبین آن چنین مردمی هستند، بهتر است در هنگام انتخاب رنگ برای خود به این موضوع توجه داشته باشد.

هر محصولی دارای حس متفاوتی است که می‌توان با انتخاب رنگ متناسب با آن، حوزه کاری برند را بهتر در خاطر مشتریان نگه داشت. مثلاً برندهای غذایی ممکن است از رنگ‌های گرم و اشتهاآور استفاده ‌کنند و یا برندهای لوکس از رنگ‌های خاص. یکی از دلایل استفاده از رنگ‌های زرد و قرمز توسط برند مکدونالد، در همین نکته نهفته است.

هر برندی دارای تداعیات ذهنی و شخصیت خاصی است که می‌توان حداقل بخشی از آن را به کمک رنگ سازمانی برجسته‌تر کرد. در نگاه مدرن برای انتخاب رنگ سازمانی، هویت برند از مهمترین اولویت برخوردار می‌شود و مدیران برند برای انعکاس شخصیت برند از رنگ استفاده می‌کنند. در این نگاه حس و مفهومی که از طریق رنگ منتقل می‌شود و یا علایق رنگی جامعه‌ی هدف در درجه بعدی اهمیت قرار می‌گیرد و این شخصیت برند است که رنگ خود را تعیین می کند. برای مثال استفاده از رنگ طلایی توسط برند رولکس که ساعت‌های لوکس تولید می‌کند، به دلیل وجود خصلت تجمل‌گرایی در هویت این برند و هدف‌گذاری آن برای ساخت محصولات گران‌قیمت است.

روند انتخاب رنگ سازمانی در بمان

تا کنون به اهمیت انتخاب رنگ سازمانی پی برده‌ایم. اما مسیری که ما در آژانس هویت سازی برند «بمان» آن را دنبال می‌کنیم تا رنگ سازمانی کسب و کارها را بر اساس آن انتخاب کنیم چیست؟

  • برگزاری جلسات مشاوره برای ساخت یا شناخت کامل هویت برند.
  • جامعه مخاطبان و مشتریان محصول و مصرف‌کنندگان آن چه کسانی هستند؟
  • آنالیز نوع محصولات و یا خدماتی که برند ارائه می دهد.
  • شناسایی جامعه هدف ( سن و جنسیت) غالب مخاطبان و مشتریان برند.
  • شناسایی محدوده جغرافیایی و فرهنگی برند برای فروش.
  • آنالیز مفاهیم برند
  • شناسایی لحن و شخصیت برند
  • آنالیز بازار و رنگ سازمانی برندهای رقیب.
  • بررسی قابلیت چاپ رنگ در فضاهای خارجی و متریال‌های مربوط به کسب‌و‌کار و یکسان بودن آن در فضای مجازی و خارجی

پس از انجام مراحل فوق و بدست آوردن داده‌های مورد نیاز، کارشناسان متخصص هویت بصری در بمان، با تکیه بر علم و دانش روز برندینگ و هویت‌سازی و استفاده از خرد جمعی رنگ سازمانی کسب و کار مشتریان را به قسمی انتخاب نموده که تمامی عناصر هویتی برند را در خود جای داده و نشان‌دهنده‌ی هدف کسب و کار از ارائه خدمات و فعالیت باشد. در ادامه می‌توانید در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها و سطوح مختلف رنگ سازمانی بیشتر بدانید.

Comments

Popular posts from this blog

آموزش کسب درآمد از فتوشاپ به پوند

هویت برند

9 ترفند در طراحی سایت حرفه ای (قسمت دوم)