اصول طراحی شرکت حمل و نقل


هر شرکت حمل و نقل جهت انجام امور بازاریابی، تبلیغات و فروش به یک لوگوی منحصر به فرد  اختصاصی احتیاج دارد تا از طریق آن بتواند فرآیند برندسازی خود را با موفقیت انجام دهد. طراحی لوگو شرکت حمل نقل بخش مهمی از هویت سازمانی آن در نظر گرفته می‌شود و باید به گونه‌ای طراحی شود تا بتواند به یک مجموعه ارائه دهنده خدمات جابجایی و انتقال بار، رسمیت و اعتبار بخشد و از همه مهم‌تر آنکه اعتماد مشتریان را نیز جلب نماید. شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین المللی، مسئولیت حمل بارها و محموله‌های مختلف را بر عهده دارند؛ از این رو باید اقدامات مختلفی در جهت جلب اعتماد مشتریان انجام دهند تا با خیال آسوده محموله‌های خود را به این شرکت‌ها بسپارند. طراحی لوگو برای شرکت حمل و نقل نقش حائز اهمیتی را در فرآیند اعتمادسازی مشتریان ایفا می‌کند و به برندسازی موفق آن نیز کمک بسیاری خواهد کرد. در ادامه این مطلب اهمیت و مزایای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با اصول طراحی لوگو برای آن نیز آشنا خواهیم کرد. با آرمکده همراه باشید.

طراحی لوگو برای شرکت حمل و نقل چه ضرورتی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، برندسازی یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت طراحی لوگو شرکت حمل و نقل محسوب می‌شود که از طریق آن می‌توانید شرکت خود را به عنوان یک مجموعه متخصص و حرفه‌ای به مخاطبان هدف معرفی نمایید. بدون طراحی یک لوگوی خاص و مرتبط با حمل نقل، شرکت شما به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ زیرا لوگو شرکت حمل نقل به عنوان هویت بصری آن در نظر گرفته می‌شود و به تبلیغات و بازاریابی موثر مجموعه نیز کمک شایانی خواهد کرد. از طرفی دیگر به دلیل آنکه امروزه شرکت‌های بسیاری در حوزه حمل و نقل و جابجایی بار فعالیت دارند، طراحی لوگو برای شرکت حمل و نقل آن را از رقبا متمایز می‌سازد و شخصیت و هویت مستقلی به آن می‌بخشد.

بنابراین اهمیتی ندارد که شرکت شما بزرگ یا کوچک باشد، آنچه که اهمیت دارد این است که شرکت خود را از همان ابتدا به صورت اصولی و حرفه‌ای به مخاطبان هدف معرفی نمایید و از طریق خلق یک لوگوی مناسب و جذاب و همچنین ارائه خدمات باکیفیت بتوانید آنها را به مشتریان دائمی و وفادار خود تبدیل نمایید. برخی از مهم‌ترین مزایا و دلایل اهمیت طراحی لوگو شرکت حمل و نقل شامل:

  • تعریف هویت و شخصیت برند
  • جلب توجه و اعتماد مشتریان
  • ایجاد تصویر ذهنی مثبت از شرکت
  • افزایش آگاهی از برند
  • برندسازی موفق و حرفه‌ای
  • ایجاد تمایز از رقبا

تمامی این مزایای قابل توجه در کنار یکدیگر، دلایل کافی برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین اگر صاحب یک مجموعه فعال در حوزه ترابری هستید، تاثیر طراحی لوگو بر رشد و پیشرفت کسب و کار خود را دست کم نگیرید.

روش های طراحی لوگو شرکت حمل و نقل

برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که انتخاب از میان آنها کاملا به سلیقه و هدف شما بستگی دارد. آیا با طراحی لوگو قصد دارید حوزه فعالیت خود را به مخاطبان نشان دهید؟ یا هدف اصلی شما از طراحی لوگو، تثبیت نام شرکت خود در ذهن مشتریان است؟ پاسخ به این دو پرسش، تاثیر بسزایی بر انتخاب سبک طراحی لوگو شرکت و حمل و نقل داشته و از همان ابتدا شما در مسیر اصلی ساخت هویت بصری برای مجموعه‌تان قرار می‌دهد. سبک‌های مختلف طراحی لوگو برای شرکت حمل و نقل شامل:

لوگوتایپ یا لوگو نوشتاری

لوگوتایپ یا لوگو نوشتاری همانطور که از نام آن پیداست، لوگویی مبتنی بر متن بوده و موجب ماندگاری نام یک برند در ذهن مخاطبان خواهد شد. لوگوتایپ با نام کامل و یا نام اختصاری شرکت حمل و نقل طراحی می‌شود؛ از این رو انتخاب فونت مناسب در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

لوگوتایپ می‌تواند با حروف فارسی و یا انگلیسی طراحی شود که انتخاب از میان آنها کاملا به سلیقه و ترجیح شما بستگی دارد. در طراحی لوگو نوشتاری از نمادهای بصری مرتبط با حمل و نقل استفاده استفاده نمی‌شود و لوگو تماما بر اساس نام شرکت طراحی خواهد شد.

طراحی لوگو به سبک لوگوتایپ موجب ماندگاری نام شرکت شما در ذهن مشتریان شده و به زمان نیز وابستگی ندارد؛ یعنی لوگوهای طراحی شده به سبک لوگوتایپ در گذر زمان، جذابیت خود را از دست نمی‌دهند و به طراحی مجدد و یا وایرایش احتیاجی نخواهند داشت.

از آنجایی که لوگوتایپ با استفاده از نام شرکت حمل و نقل طراحی می‌شود، امکان تکراری بودن و یا کپی برداری از آنها توسط رقبا وجود ندارد و در دسته لوگوهای کاملا انحصاری و ویژه قرار می‌گیرد. بنابراین اگر هدف شما از طراحی لوگو، ماندگاری نام شرکت در ذهن مخاطبان است، پیشنهاد ما به شما طراحی لوگو به سبک نوشتاری است.

لوگو تصویری

لوگو تصویری یا لوگومارک نیز سبک دیگری برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل است که مبتنی بر گرافیک بوده و حوزه فعالیت شما را با استفاده از یک نماد مرتبط یا ترسیم یک تصویر ساده و مناسب به مخاطبان معرفی می‌کند. نماد مورد استفاده در لوگو تصویری باید ارتباط نزدیکی با حوزه ترابری داشته باشد تا مخاطب در نگاه اول بتواند تشخیص دهد که این لوگو متعلق به یک شرکت حمل و نقل است.

لوگوی تصویری باید ساده، واضح و قابل درک باشد تا مخاطب به راحتی بتواند آن را به خاطر بسپارد. بنابراین اگر هدف اصلی شما از طراحی لوگو، معرفی زمینه فعالیت خود به مشتریان است، ساخت لوگو به روش تصویری پیشنهاد ما به شما است.

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی یا لوگو تلفیقی نیز به عنوان رایج‌ترین سبک برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود و اکثر لوگوهای موفق و ماندگار طراحی شده برای شرکت‌های ترابری نیز به روش ترکیبی ساخته شده‌اند. لوگو ترکیبی در واقع تلفیقی از دو لوگو نوشتاری و لوگو تصویری است که از مزایای طراحی هر دو سبک در یک لوگو بهره می‌برد. لوگو ترکیبی متشکل از یک نماد مرتبط با حمل و نقل و نام شرکت است که در قالب یک نماد بصری جذاب می‌تواند زمینه فعالیت و نام آن را به مخاطب معرفی نماید. لوگوهای ترکیبی در صورت طراحی جذاب و حرفه‌ای به راحتی می‌توانند توجه مشتریان هدف را جلب کرده و آنها را نسبت به استفاده از خدمات یک شرکت حمل و نقل ترغیب نمایند. بنابراین اگر می‌خواهید حوزه فعالیت و نام شرکت خود را در ذهن مخاطبان برجسته سازید، پیشنهاد ما به شما طراحی لوگو به سبک ترکیبی است.

تکنیک فضای منفی (Negative Space)

اجرای تکنیک فضای منفی برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل نیز به حذابیت بصری و ماندگاری لوگو در ذهن مخاطبان کمک بسیاری می‌کند و لوگوی شما را به طور کلی از رقبا متمایز می‌سازد. فضای منفی در طراحی لوگو به فضای خالی یا فضای استفاده نشده در اطراف یک شی مصور اشاره دارد که علاوه بر نماد اصلی دارای یک نماد مستتر نیز هست که با کمی دقت در لوگو قابل رویت خواهد بود. حتما تا کنون برایتان پیش آمده است که با مشاهده یک تصویر یا نماد، علاوه بر سوژه اصلی یک و یا چندین تصویر معنادار دیگر نیز در آن مشاهده کرده‌اید. این تصاویر چندگانه همان فضای منفی در طراحی لوگو هستند که از پس زمینه و یا نقش‌های یک تصویر برای ایجاد تصویری دیگر استفاده می‌کنند.

لوگو شرکت خدمات پستی و حمل و نقل فدکس (FedEx) به عنوان بهترین نمونه لوگو طراحی شده با تکنیک فضای منفی برای یک شرکت حمل و نقل شناخته می‌شود که در لوگوتایپ خود از این تکنیک استفاده کرده است. با کمی دقت به لوگو شرکت فدکس می‌توانید فلش سفید کوچک طراحی شده در میان دو حرف E و X را مشاهده کنید؛ این فلش در واقع نشان دهنده حرکت رو به جلو و پویایی این شرکت است.

همانطور که اشاره کردیم، انتخاب از میان این سبک‌ها برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. پس از انتخاب سبک طراحی لوگو، وارد مرحله بعدی یعنی طراحی ساختار و جزئیات لوگو می‌شوید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

نکات طراحی لوگو شرکت حمل و نقل

برای طراحی یک لوگوی موفق و ماندگار باید به برخی نکات ساده اما بسیار مهم و تاثیرگذار توجه داشته باشید تا بتوانید لوگویی مناسب و ارزشمند برای شرکت حمل و نقل خود طراحی نمایید. برخی از مهم‌ترین نکاتی که در فرآیند طراحی لوگو برای شرکت حمل و نقل باید مد نظر داشته باشید شامل:

رعایت اصل سادگی

رعایت اصل سادگی مهم‌ترین نکته‌ای است که در هنگام طراحی لوگو شرکت حمل و نقل باید به آن توجه داشته باشید؛ چرا که تاثیر قابل توجهی بر جذابیت بصری لوگو شما خواهد داشت. یک لوگو خاص و حرفه‌ای باید به گونه‌ای طراحی شود که عین سادگی بتواند در نگاه اول، حوزه فعالیت شما را به مخاطبان هدف معرفی کرده و توجه آنان را جلب نماید. بسیاری از افراد در مواجه با لوگوهای شلوغ و پیچیده، قادر به برقرای ارتباط عاطفی و درک مفهوم آنها نبوده و معمولا مجذوب چنین لوگوهایی نخواهند شد. بنابراین سعی کنید لوگو شرکت حمل و نقل را در کمال سادگی اما جذابیت طراحی کنید تا بتوانید مخاطبان هدف را با خود همراه سازید؛ زیرا طراحی لوگو و هویت بصری نوعی روش برقراری ارتباط غیر کلامی با افراد است که تاثیر بسزایی بر ایجاد تصویر ذهنی مثبت در ذهن آنان خواهد داشت.

استفاده از نمادهای مرتبط با حمل و نقل

استفاده از نمادهای مرتبط با ترابری (در صورت طراحی لوگو به سبک تصویری و یاترکیبی) یکی دیگر از مراحل مهم طراحی لوگو برای شرکت حمل و نقل محسوب می‌شود که در واقع پایه و اساس آن را تشکیل می‌دهد. تصویر کامیون یا وسایل نقلیه، رایج‌ترین نمادها برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل محسوب می‌شوند که ارتباط نزدیکی با این شغل داشته و مخاطبان نیز در نگاه اول به لوگو قادر به تشخیص حوزه فعالیت شرکت شما خواهند بود.

انتخاب ترکیب رنگی مناسب

انتخاب رنگ مناسب نیز یکی دیگر از نکات مهم طراحی لوگو شرکت حمل و نقل است که نقش حائز اهمیتی را در میزان جذابیت و قدرت تاثیرگذاری لوگو بر مخاطبان ایفا می‌کند. زیرا بر اساس علم روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ، هر رنگ دارای انرژی خاصی است و احساسات متفاوتی را در افراد ایجاد می‌کند. بنابراین با آگاهی از تاثیر روانشناختی رنگ‌ها بر افراد می‌توانید ترکیب رنگی مناسبی برای لوگوی شرکت حمل و نقل خود انتخاب نمایید. رنگ‌هایی همچون آبی، خاکستری، نارنجی، قرمز و مشکی به عنوان مناسب‌ترین رنگ‌ها برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل در نظر گرفته می‌شوند که ترکیب آنها با یکدیگر (نهایتا دو یا سه رنگ) بر روی پس زمینه سفید، جلوه بصری خاصی به آن می‌بخشند و به راحتی نیز توجه و اعتماد مشتریان را جلب خواهند کرد.

انتخاب فونت مناسب

انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل (در صورت طراحی لوگو به سبک لوگوتایپ یا لوگو ترکیبی) نیز نکته بسیار مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. فونت مناسب برای لوگو شرکت حمل و نقل فونتی خوانا و ساده است تا مخاطب به راحتی بتواند نام شرکت را در لوگو بخواند و آن را به خاطر بسپارد. فونت‌های سنس سریف ساده به عنوان بهترین گزینه‌ها برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا خوانا هستند و تاثیر منفی بر جذابیت بصری لوگوی شما نخواهند داشت. استفاده از فونت‌های پیچیده و فانتزی برای لوگوی یک مجموعه ترابری به هیچ عنوان مناسب نیستند و ارزش و اعتبار آن را زیر سوال می‌برند.

رعایت تناسب و فاصله استاندارد عناصر

در آخرین مرحله از طراحی لوگو شرکت حمل و نقل باید عناصر آن را با رعایت تناسب و فاصله استاندارد در کنار یکدیگر قرار دهید. برای انجام این کار می‌توانید از اشکال هندسی مختلف کمک بگیرید و اجزای لوگو را در آن قرار دهید. استفاده از اشکال هندسی در طراحی لوگو از جمله رویکردهای رایج جهت خلق نمادی بصری برای کسب و کارها است. شما می‌توانید از شکل هندسی دایره و یا مربع برای طراحی لوگو شرکت حمل و نقل خود استفاده کنید؛ یعنی در وسط اشکال، نماد اصلی را قرار دهید و با رعایت کمی فاصله و در پایین لوگو نیز نام شرکت را بنویسید. رعایت فاصله مناسب میان اجزای لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا تاثیر بسزایی بر جذابیت بصری لوگو و ایجاد تصویر مثبت در ذهن مخاطبان هدف خواهد داشت.

با رعایت این نکات ساده اما کاربردی می‌توانید لوگو شرکت حمل و نقل خود را به صورت تخصصی و اصولی طراحی کرده و از آن به عنوان هویت بصری کسب و کارتان استفاده نمایید.

Comments

Popular posts from this blog

آموزش کسب درآمد از فتوشاپ به پوند

هویت برند

9 ترفند در طراحی سایت حرفه ای (قسمت دوم)