انتخاب شعار سازمانی
اگر میخواهید برند شما فراتر از یک نام تجاری، به منبعی الهامبخش در زندگی کارکنان سازمان و مشتریان تبدیل شود، انتخاب یک شعار سازمانی هوشمندانه که علاوه بر جهتدهی کلان در حوزه کاری برند، با فلسفه و سبک زندگی انسانها مرتبط باشد، یکی از مهمترین اقدامات در این راستا است. این دقیقاً همان کاری است که برندهای بزرگ انجام میدهند و نتیجهاش این است که مشتریان زیادی از آنها در زندگی خود الهام میگیرند و افراد زیادی یافت میشوند که شاید هیچ وقت از محصولات یا خدمات آن برند استفاده نکنند ولی میتوانند پشتیبانان معنوی خوبی برای آنها در میان مردم باشند. شعار سازمانی، درون و بیرون سازمان را تحت تاثیر قرار میدهد ...
انتخاب شعار سازمانی میتواند انرژی کارکنان و مدیران برند را به سمت اهداف اصلی برند همسو کند و هماهنگی و روحیهی مضاعفی در وجود سازمان بدمد. در کنار این اتفاق، حرکت به سمت تحقق شعار سازمانی در درازمدت و مشاهده این روند توسط مشتریان، شخصیت برند را در نظر آنها بهبود میدهد و حکایت از وجود یک رهبری هوشمند در سازمان میکند. با این روش دیگر شعار سازمانی و شعار تبلیغاتی را اشتباه نمیگیرید!
از آن جایی که شعار سازمانی، تفکر یک برند را میرساند و از ارزشهای ژنتیکی برند سرچشمه میگیرد، معمولاً به ارزشهای ظاهری مانند قیمت یا ابعاد محصول، به طور مستقیم توجه ندارد و حتی ممکن است اشارهای به محصول یا خدمات سازمان نکند. به همین دلیل نباید شعار سازمانی را با شعار تبلیغاتی اشتباه گرفت. شعار تبلیغاتی ناظر به یک محصول خاص و با توجه به زمان، مکان و در جهت دستیابی به هدف آن انتخاب میشود و عمر آن متناسب با عمر فروش محصول ممکن است کوتاه یا بلند باشد و همچنین با انگیزه تحریک مخاطبان برای خرید محصول انتخاب میشود. یک سازمان در تمام طول عمر خود ممکن است برای هر محصول یک شعار تبلیغاتی جداگانه داشته باشد و هر کدام از آنها را به فراخور متغیرهای بازاریابی تغییر دهد ولی شعار سازمانی معمولاً فقط یکبار و همزمان با تولد برند انتخاب میشود و جاودانه است.یک روش ساده برای تشخیص شعار سازمانی از شعار تبلیغاتی این است که ببینید که آیا شعار مورد نظر بعد از مدت طولانی مانند ۱۰ یا ۲۰ سال هم هنوز هم کاربرد خواهد داشت یا خیر؟
شعار تبلیغاتی معمولاً در این آزمایش مردود میشود و نمیتواند دوام داشته باشد.ما در مجموعه «بمان» با آنالیز هویت و ژنتیک برند و همچنین با در نظر گرفتن استانداردهای بینالمللی برای انتخاب شعار سازمانی، افتخار این را داشتهایم که به مدیران برندهای داخلی و بینالمللی متعدد جهت انتخاب آگاهانهی شعار سازمانی کمک کنیم. از شما دعوت میکنیم تا در کنار شما هم باشیم. همهی ویژگیهای یک شعار خوب! از ویژگیهای مهم دیگری که یک شعار سازمانی باید داشته باشد، کوتاه و گویا بودن، هماهنگی با سایر عناصر برندینگ سازمان مانند نام و لحن برند، توجه به مزیتهای سازمان، عدم وابستگی به زمان برای کارکرد درازمدت و همچنین عدم وابستگی به جغرافیای خاص برای تعمیم برند در آینده به سرزمینهای وسیعتر است.
روند بمان در انتخاب شعار سازمانی
مرحله اول: شناخت هویت برند در مجموعهی بمان برای انتخاب شعار سازمانی سعی میکنیم در ابتدا شناخت خوبی از هویت برند و ارزشهای اصلی آن پیدا میکنیم. پیشنهاد تخصصی ما به مدیران برندها این است که باید در گام اول خودشان را به خوبی بشناسند و هویت برند خود را تعریف نمایند و بعد به سراغ انتخاب شعار سازمانی بیایند.
مرحله دوم: تهیه فیلترهای اختصاصی بعد از شناخت مناسب از هویت برند و ارزشهای آن، در ادامه فیلترهایی را در نظر خواهیم گرفت که کمک میکنند شعار انتخابشده با ارزشهای اصلی شما تقابل نداشته باشند و یا در آینده به تقابل نرسند. این فیلترها با توجه به هویت برندهای مختلف میتوانند متفاوت باشند و توسط تیم تخصصی بمان به صورت کاملاً اختصاصی برای برند شما تهیه میشوند و به تأیید کارفرما خواهند رسید. در تهیه این فیلترها موارد مهمی همچون نوع محصول یا خدمات، علایق مشتریان و تیپ شخصیتی آنان، لحن برند، حوزهی تأثیرات بنیانی برند و محصولات آن در زندگی افراد، ایجاد ارزش افروده برای شرکت در درازمدت و همچنین ملاحظات اجتماعی، روانشناختی، فرهنگی، علمی و حتی مذهبی در نظر گرفته خواهد شد.
مرحله سوم: تهیه لیست پیشنهادی حال زمان این فرا میرسد که شعار اختصاصی برند شما را پیشنهاد دهیم. در انتخاب شعار پیشنهادی، فیلترهای اختصاصی به دست آمده در مرحلهی دوم و همچنین تمام خصوصیات استاندارد بینالمللی برای یک برند سازمانی در نظر گرفته خواهد شد. این خصوصیات موارد زیر را شامل میشود: سرچشمه گرفتن از هویت برند تعریف شخصیت برند اشاره به احساسات و عملکرد و نه لزوماً محصول هماهنگی با عناصر برندینگ مانند نام و لحن برند توجه به مزیتهای سازمان ناظر به درون و بیرون سازمان اثربخشی توأم و جاودانه برای سازمان و مشتریان کوتاه و گویا بودن عدم وابستگی به زمان عدم وابستگی به جغرافیای خاص صداقت
مرحله چهارم: دریافت نظر کارفرما در ادامه نظر کارفرما در مورد شعار پیشنهادی اخذ خواهد شد و بعد از اعلام نظر تیم کاشناسی، تصمیم نهایی با هماهنگی کارفرما اتخاذ خواهد شد.
Comments
Post a Comment